How to know your buyer Persona
ازاي تعرف الـBuyer Persona
-هو مين اصلاُ الـBuyer Persona : دي الناس اللي انا عايز اوصلهم ،، دة الــaudience target
-مافيش مشروع معندهوش الــBP او مينفعش ميتعملهوش BP.
مبدأياً كدة بعد ما بحدد مين العملاء اللي انا عايز اوصلهم واقسمهم لمجموعات علي حسب الاهتمامات ببتدي بقي أعرف :
1-Demographics
عن الاشخاص دى مثلاً (gender - age - Location)
2- اصلا اي مشروع موجود في السوق موجود عشان يحل مشكلة ما في المجتمع
فبالتالي لازم نعرف المشاكل اللي بتواجه العملاء عشان اقدر احلها ليهم في المجال بتاعي و كمان اطلعلهم بــ Content يعلمهم ازاي حل مشاكل من ناحية تانية او يتجنبوها .
3- Goals :
لكل شخصية من العملاء ليها Goals عايزين يوصلوها ،، فأنا اعرف ايه هي الـGoals دي واساعدهم ازاي يوصلولها .
4- behavior :
يعني مثلاً ايه اكتر حاجة بيحبوها وبيعملوا عليها search في المجال بتاعي و بيقضواو وقتهم ازاي online وهكذا ،، كل الــData دي لو مساعدتنيش في الوقت نفسه فهي اكيد هتساعدني في وقت تاني
طيب دلوقتي اكيد بتسأل نفسك هنجمع المعلومات دي منين ؟؟
بص يا سيدي في طرق كتير نقدر نجمع بيها الـData دي مثلاُ
1- اسئلة علي الــSocial media : ودي بتكون من فترة للثانية نسألهم عن اهتماتهم بطرق ذكية و ممكن بعد كل Content بيقدم info نسأل سؤال في الاخر يوصلنا لحاجة تاني و هكذا .
2- الــSurvey ودة طبعاً بيتميز بأنه ممكن تسأل اسئلة كتير ذكية توصلك لحاجات تاني سواء كانوا اللي بيملو الـSurvey دول users or customers .
3- اسأل الموظفين اللي في الشركة او الناس اللي بتشتغل معاك اكيد هما كمان بيتعاملوا مع Buyer persona فبالتالي هتقدر تجمع معلومات عن الناس وايه هي المشاكل المشتركة واتجهاتهم .
4- اسأل العملاء مش غلط انك تسأل العميل اللي جاي يشتري منك لأن بالرغم ان العملاء متنوعة الا وان في عملاء كتير متشابهة ف ممكن تسااعدهم بالمعلومات اللي هتخدها او تستنتجها من اسئلتك .
غير كدة انت ممكن تخترع طريقة جديدة خالص تعرف بيها الـData عن الـ Buyer persona و تناسب المجال بتاعك .
Comments
Post a Comment